Tehnika koja je bez premca najpopularnija među svima koji se bave dekupažom ili pak onima koji koriste dekupaž kao pomoćnu tehniku da bi restaurirali nekakav predmet ili ga prosto na lep način oživeli. Baš zbog toga je pre nego što je postao jedna od omiljenih dekupaž tehnika, šebi imao primenu u uređivanju enterijera. Sam naziv je prvi put spomenut u magazinu „Svet enterijera“, davne 1980. godine i vrlo brzo je postao popularan među dekoraterima, hobistima i kreativcima. Ta afektivnost ofucanosti koju sama reč šebi nosi (a isto tako i tehnika) naročito je zgodna, jer se praktično u ovoj tehnici ne može pogrešiti – njeno savršenstvo se ogleda u nesavršenosti, za razliku od svih ostalih dekupaž tehnika, gde je gotovo neophodno voditi računa o svemu i gde mesta za nepreciznosti ima jako malo. Iako se na šebi u samim počecima gledalo kao na pomodnu tendenciju u umetničkom svetu, to je tehnika koja je relativno brzo prihvaćena kao ležeran i romantičan stil u kome dominiraju nežne, pastelne boje i cvetni motivi. Stari nameštaj obnovljen i osvežen ovom tehnikom zadržava svoj šarm i priču, ali dobija svežiji i lepši „ofucani“ izgled. I upravo zbog svoje jednostavnosti i lepote, šebi šik je svoju primenu prvo našao u dizajnu nameštaja i enterijera, a tek onda u dekupažu. Danas se u dekupažu predmeti ređe restauriraju ovom tehnikom, već se ona koristi kao primarna, na repromaterijalu.Šebi šik

Ovaj stil se uklapa i u rustične i u urbane enterijere, a majstorima je između ostalog privlačan, jer se može oživeti s vrlo malim budžetom. Jedan je od najromantičnijih stilova, raspiruje nostalgiju, pa je zato i najomiljeniji, i među majstorima i među uživaocima – budi, što svesno, što nesvesno, asocijacijativno-emocionalna sećanja na stara dobra vremena. Pored ovoga, šebi implicira udobnost, lepotu nesavršenosti, jednostavnost, praktičnost, a odlikuju ga još i: nežne boje, cvetni dezeni, izlizani materijali, kombinacije starog i novog, puno detalja i vintidž elemenata.

Sama primena ove tehnike u dekupažu ima ponekad i momente besmisla, naročito kada se neki predmet želi dekorisati tako da se u svakom njegovom delu mora naći nekakav motiv. To je tzv. prenatrpanost detaljima – tj. tada pojedini majstori stavljaju šebi (ili sve druge tehnike ili pak motive) praktično gde god stignu. Naime, tačna i precizna upotreba šebija se ogleda u tome da se tzv. ofucanost stavlja samo tamo gde joj je mesto – na isturenim delovima koji su izloženi habanju.

Kako je gotovo nemoguće da u svom kreativnom izražavanju preskočite ovu tehniku, danas ćemo vam predstaviti tutorial o šebi šik tehnici. Videćete kako je ukrašena jedna kutija za nakit, a vi to slično možete pokušati sa bilo kojim komadom drveta koji imate. Potrebni materijali su:

  • akrilni prajmer (geso);
  • svetla i tamna akrilna boja;
  • dekupaž papir po izboru;
  • lepak za dekupaž;
  • četkice i valjak;
  • sveća ili vazelin;
  • šmirgla;

Ono što je najbolje od svega jeste to što je šebi najjednostavnija tehnika i svako je sa lakoćom može raditi, čak i početnici. Princip je krajnje jednostavan: vosak (ili vazelin) koji se nanosi sprečava boju koja se preko njega stavlja da se veže za podlogu i ona se kasnije šmirglom lako skida! Pogledajmo detaljan opis postupka!

  • Faza prva – Drvo je kao upijajuću podlogu potrebno prethodno pripremiti – dovoljan će biti sloj akrilnog prajmera (gesa), koji ćete, nakon što se osuši, malo izbrusiti šmirglom visoke granulacije (umesto gesa možete koristiti običnu belu akrilnu boju, a možete i preskočiti ovaj korak i odmah ofarbati predmet u tamnu boju, koja će se posle šmirglanja nazirati).
  • Faza druga – Sve rubove potrebno je obojiti nekom tamnom bojom pa osušiti. Boju nanosite komadićem mekanog sunđera ili četkicom – ovo je boja koja će se kasnije videti ispod svetle boje.
  • Faza treća – Po suvoj boji nanosimo vosak, i to na onim mestima koja ćemo šmirglati nakon nanošenja svetle boje (ukoliko koristite vazelin, nanosite ga čačkalicom u jako tankom i uskom sloju, da se kasnije prilikom šmirglanja ne bi odvojili preveliki komadi boje).
  • Faza četvrta – Nakon toga bojimo kutijicu svetlom bojom. Ako je potrebno, nanesite boju nekoliko puta i svaki sloj posebno sušite.
  • Faza peta – Šmirglom više granulacije (npr. 300) šmirglajte one delove na kojima ste nanosili vosak. Vosak služi kao zaštita donje (tamne) boje – u slučaju da šmirglate tamo gde ga nema, obrusićete i boju koju ne treba, a i drvo, tj. sam predmet, zato vodite računa o tome.

Pogledajte i video Danice Janković.